ANATOMIC DREAM

Resting anonymously over the dusty shelves of a Department of Pathological Anatomy of an ancient Italian Faculty of Medicine; hidden in the forensic cabinets, or scattered in an empty room of a General Hospital, the forgotten remains of unidentified human beings that lived hundreds of years ago lie in silence, defying death, trapped in an eternal dream: suspended in formaldehyde, stuffed or petrified. These “unknown” beings, whose images have never been embedded on a tombstone, preserve their morphological characteristics intact. Following an Old Italian funerary tradition, they recover a certain identity when their photographic image is printed on small porcelain tiles. Then, these are inserted into wooden and glass cabinets which are placed over “anatomic tables”.

Museums & Galleries

Señales Rojas
Fondazione Volume-IILA

Curator: Patricia Rivadeneira
Rome, 2010

Other Participants: Jota Castro, Regina Galindo, Jorge Pineda, María Rosa Jijón, Emilio Leofreddi,
Manuela Viera-Gallo y Camilo Yáñez

Alejandro Gómez de Tuddo nos presenta la reciente obra “Sueño anatómico“. Son imágenes fotográficas sobre porcelana, instaladas en una mesa de madera y vidrio estilo museo de las ciencias, con figuras de fetos deformados o muertos al nacer.

Nuestra cultura nos obliga a esconder los muertos, pero es extraño cómo estos “seres” puedan ser museificados en virtud del hecho que no habiendo “nacido” no son efectivamente muertos.  No son “seres” sino sueños anatómicos…Sin embargo están ahí, perfectos para convertirse en una metáfora ontológica.

Cuando la cultura retrocede tanto como para no consentir al Otro la dignidad de ser, cuando el lenguaje pierde el contacto con la vida verdadera, con lo orgánico, cuando el sueño del patriarcado se opone a la fertilidad de la mujer, entonces aparecen los monstruos.

¿Pero, es la vida que nos está atacando o es el sueño de nuestra razón?

Patricia Rivadeneira, Roma, 2010
Publicación  “Señales Rojas”, Edizioni Volume!

Artwork Technical Description

Three wood and glass tables. Four halogen lamps, four wood and glass boxes and four photographic prints on porcelain tiles, over each table.

Anatomic Table I (Children’s Table)
(Edition of 3)

1. Anatomic Dream I, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

2. Anatomic Dream II, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

3. Anatomic Dream III, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

4. Anatomic Dream IV, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

Anatomic Table II (Adults’ Table)
(Edition of 3)

1. Anatomic Dream V, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

2. Anatomic Dream VI, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

3. Anatomic Dream VII, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

4. Anatomic Dream VIII, Florence, 2008
Photographic print on porcelain, in wood & cristal box, 1/3
Tile 15 x 23 cm, box 20 x 26 cm

Sull’identità è incentrato il Sonno Anatomico. Tavolo dei neonati, opera del messicano Alejandro Gomez de Tuddo, che rappresenta bambini mai nati (e quindi, in un certo senso, mai morti), parte di un progetto più ampio che include il Tavolo delle donne e il Tavolo degli uomini. Un lavoro che nasce da quella che Gomez de Tuddo definisce quasi un’ossessione feticista per tutto ciò che rientra nella tipologia del reperto: una ricerca, quindi, di tipo archeologica. “Nei magazzini, depositi, armadi delle vecchie università italiane ho trovato reperti del ‘700 e ‘800 che, solitamente, non vengono mostrati al pubblico – ci spiega – individui dimenticati di cui, però, ancora oggi possiamo vederne i resti. Il fatto di rifotografare questi esseri in perfetto stato di conservazione, stampando l’immagine sulle piastrelle di porcellana bianca, di quelle usate dai marmisti dei cimiteri, è un modo per recuperarne l’identità, e con questa anche la dignità. Questi corpi sono come sospesi, avvolti nella dimensione del sonno e rimangono protetti nelle rispettive teche, come in una Wunderkammern.”